programování - umění - a knihovny
vybraná témata z časopisu IKAROS
http://processing.org/
Processing - programování pro všechny
Nedílnou součástí každého TransISToru jsou i praktické workshopy. Letos byl pro účastníky připraven krátký kurz programování v programu Processing, který nám představil kanadský umělec Jer Thorp.
Processing je open-source program určený především pro umělce a odborníky, kteří pracují s daty a informacemi, s vizualizacemi a s interaktivitou. Velikou výhodou Processingu je totiž především skutečnost, že byl vyvinut jako výukový nástroj – a je tedy poměrně rychlý, snadný a s rozsáhlou základnou uživatelů. Navíc pracuje se širokou škálou médií, jako je text, audio, video, 3D či web a podporuje i platformu Arduino.
V rámci krátkého workshopu jsme se pochopitelně seznámili pouze s úplnými základy programu, ale Jer Thorp nám ukázal i některé velmi zajímavé projekty, které mohou využít i knihovny, muzea či archivy. Processing totiž umožňuje vytvářet poměrně zajímavé vizualizace informací a jejich vztahů – viz například Cinema Redux (grafický přehled klíčových snímků filmu) či Commons Explorer (vizualizace obsahu webu Flickr Commons). Další zajímavé projekty si můžete prohlédnout zde.
Umělec Jer Thorp vysvětluje programování jednoduchých vizualizací v Processingu
http://www.ubu.com/
UbuWeb aneb jak zpřístupnit umění
Velmi zajímavou přednášku si připravil i Kenneth Goldsmith, americký básník, učitel, konceptuální umělec a zakladatel portálu UbuWeb. Cílem tohoto projektu je zpřístupnit lidem významná díla světové avantgardy, ať už se jedná o videoart, zvukové umění, poezii či další umělecké směry a oblasti.
Podobně jako u ostatních digitálních repozitářů je tedy hlavním smyslem a cílem umožnit přístup k materiálům – ačkoliv jak K. Goldsmith podotkl, internet není pro zprostředkování uměleckého zážitku úplně ideální. Umělecké filmy by lidé měli vnímat ve skupinách a na příhodných místech, nikoliv o samotě doma u počítače. Význam některých děl totiž spočívá právě ve skupinové percepci, v tom, jak lidé reagují a interagují. Protože se ale významná díla alternativní kultury pomalu ztrácejí, i internet je lepší než nic.
V současné době jsou prostřednictvím UbuWebu přístupné cca 2-3 TB audiovizuálního materiálu, hostovaného zpravidla na univerzitách. Správa takto rozsáhlé kolekce je ale v podstatě nereálná z hlediska autorských práv, K. Goldsmith tedy ke copyrightu zaujal velmi svérázný postoj: v podstatě se tvářil, že žádný copyright neexistuje. Pokud ale někdo trvá na stažení konkrétního materiálu, tak mu samozřejmě vyhoví. Závěrečná rada pro návštěvníky tedy zněla: stahujte všechno, co můžete, protož data mohou kdykoliv zmizet.
VAŠÍ POZORNOSTI DOPORUČUJEME ČLÁNEK v Ikaru: http://www.ikaros.cz/beseda-na-tema-soucasne-a-budouci-knihovny
ZDE JE ZMÍNĚNA
Seattle public Library
(pěkná architektura i technologie ....)
CATALOGUE: